fredag 2 oktober 2009

Flyttfågel



Det blev fem och ett halvt år i huset och det är det i särklass längsta jag bott någonstans sedan jag flyttade hemifrån 1994.Jag gillar att flytta och reslust, studier, praktikplatser, kärlek, avslutad kärlek, andrahandskontrakt, jobb och säkert en del annat har fått mig att byta bostad i runda slängar 20 gånger. Och jag har lärt mig en del på vägen.

1. Rensa ur innan flytten. Inför flyttar råder det nästan alltid tidsbrist, där har jag aldrig lyckats komma på några knep, men försök ändå lägga tid på att ge bort kläder du inte använder, tömma pärmar på papper du inte längre behöver etc. Det är aptråkigt att behöva stå och packa upp ”fula” grejer på nya stället.

2. Var noga med adressändringen. En gång nådde en räkning från adressändring nästan ända fram till Inkasso. Orsak? De hade skickat påminnelserna till den gamla adressen… öööhhh.

3. Ta hjälp med städningen av gamla lägenheten. Jaha då var allt klart då, tänker du när du fått in den sista flyttkartongen och skruvat i några glödlampor så att du ser att borsta tänderna. Nej, just det ja, den gamla lyan ska ju skrubbas ur. Fy vad tråkigt det är att frosta av en frys när allt man vill göra är att planera inflyttningsfesten.

4. Ha alltid en viktigt-väska där du slänger ner nycklar, viktiga papper du behöver första dagarna efter flytten, klädombyte, blöjor och välling (om du har bebis), tepåsar (om du har en Engelsman) med mera. Det är supersvårt att hitta något de första timmarna efter en flytt oavsett hur noga du märkt dina lådor.

5. Använd riktiga flyttlådor. Papperskassar kan tyckas vara ett okej alternativ men de går inte att stapla och tar därför alldeles för stor golvyta, de går heller inte att märka och dessutom går saker mycket lättare sönder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar